Adauga o Mobra

Mobra. Motocicleta nationala

 

2013-12-03
Mobra este la fel ca tara care i-a dat numele. Unii o injura, altii spun ca are parti bune si multi vorbesc dupa cum le este sufletul. Desi a fost redusa la tacere in 20 de ani de tranzitie, aidoma vremurilor in care a fost construita, despre Mobra inca se spun multe.

“La munte si la mare, si-n orice-mprejurare, ceva tare-ntre picioare – motoreta Mobra” – Dan Cioca.
“Moarte sigura cu cobra, dar mai sigura cu Mobra” – Liviu Lupu.
“Pe vremea aia existau inca MZ-uri, CZ-uri, IJ-uri, Java! Lumea nu era innebunita dupa Mobra, motoreta fiind de fapt un mare esec, o rusine – Adi Dobre, jurnalist”.
“Avea un vecin in cartierul unde am copilarit si când pleca dimineata la ora 5 la pescuit il auzea tot cartierul. Dar atunci lumea era mai calma si mai buna si nu se supara asa cum se supara acum” – Neacsu Gheorghita.
“La fel ca orice masinarie româneasca, a suferit si Mobra de aceeasi boala: mâna celui care o folosea si o intretinea. De aceea parerile sunt impartite. Unii au fost multumiti, altii aveau pe ce sa dea vina”.– Cristinel Cristea.

Acestea, si un banc mai deocheat pe care l-am lasat deoparte din motive de cuviinta, sunt doar câteva dintre parerile prietenilor PeMotoare.ro. Fotografia cu motocicleta Mobra, pusa pe 1 Decembrie pe pagina noastra de Facebook a strâns 1.153 de like-uri, 280 de share-uri si peste 50 de comentarii. Ceea ce-nseamna ca Mobra inca ramâne un subiect.

50 cmc si 4 cai voinici
In patria socialista, In materie de motociclete românesti, aveai de ales Intre Mobra si Carpati. Mobra a fost construita In cinci versiuni MOBRA– Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra Turist, Mobra Hoinar si Mini-Mobra, In timp ce Carpati a avut doar doua versiuni – Carpati si Carpati Super.

Motoarele Mobra au fost fabricate la Inceputul anilor ’70 de catre compania METROM Brasov, iar asamblarea se facea la fabrica Tohan din Zarnesti, fondata In anul 1938 ca parte a grupului industrial MALAXA. Numele venea, desigur, de la Motociclete Brasov.

Mobra 50 avea un monocilindru In doi timpi, cu racire fortata cu aer, ce dezvolta 4 CP. Despre consum, se spune ca era pe la 2.5 litri/100 km. Suspensia avea amortizoare hidraulice, iar cutia de viteze era In patru trepte. Motocicleta mai avea o sa pentru doua persoane si Incuietoare la ghidon. Pretul de achizitie la lansarea pe piata In 1971 a fost de 6.325 de lei, scriu cei de la mobra.ro Potrivit aceleiasi surse, motocicleta Carpati a fost fabricata Intre 1959 si 1964. Modelul Carpati Super avea un motor M103 In doi timpi de 68 cmc ce dezvolta 3 CP la 5000 rpm. Fugea cu 55 km/h, iar consumul Inregistrat era de 1,8 litri/100 km. Motocicleta folosea o suspensie telescopica pe spate si cu arc pe fata, iar frânele erau cu saboti. Cutia de viteze avea patru trepte.

Mobra, motocicleta curselor nationale din anii ‘80
Mobra nu era folosita doar pentru dus la peste, ci si la cursele din anii 80. Octavian Vrajitoru este unul dintre pilotii acelor vremuri, cu 19 titluri de campion national, campion balcanic la clasa 125 cmc si de sapte ori pe locul doi la “Nationale”. A Inceput de la Mobra. Pe 3 martie 1983 avea loc prima cursa In care participa, la Buzau. “Am mers la motocros pentru ca nu aveai voie sa mergi pe strada fara carnet. In perioada aceea, cursele erau pe strada. In 1983 am mers la motocros pe CZ cu motor de Mobra. Se mergea la clasele 50 cmc sau 80 cmc”, povesteste Octavian Vrajitoru.

PeMotoare: Cum era sa concurezi pe Mobra?
Octavian Vrajitoru: Situatia era foarte clara. Fiind Mobra nu prea aveai posibilitati mari de upgradare conform regulamentului.

In ce consta aceasta upgradare?
Puteai sa lustruiesti putin pistonul pe interior, vibrochenul ca sa treaca gazul… Daca erai corect si cinstit, toti pilotii erau cam la conditii egale, ceea ce nu se Intâmpla tot timpul. Atunci intra In joc abilitatea pilotului sau nebunia lui, deoarece cursele se desfasurau pe strazi, printre canale, printre stâlpi, printre pomi. La curse, cine nu respecta regulile, punea un piston mai mare, putea sa alezeze cilindrul si Il facea de 60-70 cmc sau mai usurau ambielajul, dar se vedea imediat. Ii contestai si la a doua cursa erau descalificati.

Cu ce era diferita Mobra fata de motocicletele japoneze sau rusesti?
Exista doar una. Mobra. 100% româneasca. Era de 50 cmc. Nu prea aveai ce sa faci la ea. Au facut o chestie, Hoinarul. Au modificat cilindrii si niste componente la cutia de viteze, dar cam asta a fost motocicleta româneasca pe care am prins-o noi. Au mai fost Inainte Carpati, dar au rezistat foarte putin acele motociclete. si la curse n-am prins nici una. Nu am vazut nicio motocicleta Carpati. România nu a facut decât motoare de 50 cmc. Au mai fost câteva tentative de modificare a cilindrului, dar tot CZ era. CZ-urile au fost de baza pâna In ‘90 când am Inceput sa cumparam japoneze. Inainte de revolutie au adus In armata niste Maico si niste Triumph Tiger, dar erau niste motociclete unice pe care nu le vedeai. Mobra si CZ-ul era de baza. CZ-urile de motocros care se importau 30-50-100 de bucati pe an mergeau la fiecare club. Astfel, ori se mergea la motocros, ori le transformau pentru viteza.

Cu ce era diferita Mobra fata de CZ?
Era mica, era de 50 cmc. Era o motoreta de strada pentru ca nu poti sa-i spui motocicleta. O desfaceai, ramâneau doar rotile cu jambele si cadrul gol. Restul trebuia sa confectionam noi. Rezervor, aripi, sa, ghidon, carena o faceam tot noi din fibra de sticla ca sa poti sa mergi cu ea la viteza.

Desi n-o lauda prea mult, Octavian Vrajitoru spune ca Mobra ar fi trebuit sa circule, Inca pe strazi. “Pacat ca nu a ramas pentru ca tara este acum plina de scutere chinezesti. Era si accesibila la pret. Daca ar fi ramas la fabrica de la Zarnesti, era de succes. Nu mergea mai mult de 70-80 km/h pe linie dreapta.



Sursa: pemotoare.ro

Numar de vizite:3109